Communicatie met leerkracht

Twee kindjes met hoedjes in het gras spelen met speelgoedtelefoon

Je kind is hoogsensitief, en bent je ervan bewust geworden dat het niet enkel thuis, maar ook op school andere behoeften heeft waarop best ingespeeld dient te worden.
Praat je daarover met de leerkracht van je kind? Hoe maak je hem of haar duidelijk dat jouw kind hoogsensitief is? Wat vertel je wel, welke informatie deel je beter niet? Hoe pak je het aan als je ervaart dat de leerkracht geen oor heeft naar jouw verhaal?

Mogelijke reacties

De communicatie met de leerkracht kan een gevoelige kwestie zijn. We ervaren verschillende mogelijke reacties van leerkrachten:

  • De leerkracht is blij met de informatie.
  • De leerkracht vindt de informatie niet relevant, vaak omwille van gebrek aan kennis over HSP. Je kan hem of haar doorverwijzen naar onze informatie voor leerkrachten.
  • De leerkracht staat niet open voor de inbreng van de ouders en ziet hen als bemoeizuchtig.

Denk na over de mogelijke reactie van de leerkracht van je kind alvorens je een gesprek aangaat. Zo ben je goed voorbereid.

Stappenplan voor de communicatie met de leerkracht

Ons advies om te communiceren met de leerkracht over de hoogsensitiviteit van je kind:  

  • Je hoeft niet altijd het woord ‘hoogsensitiviteit’ te laten vallen, want een etiket kan een negatief effect hebben.
  • Geef concreet aan waar je kind moeite mee heeft (bv. lawaai of snel afgeleid), en wat zijn of haar behoeftes zijn (bv. in de speeltijd een rustig plekje mogen opzoeken).
  • Vraag in welke mate ze met die behoeften rekening kunnen houden.
  • Vraag geregeld bij de leerkracht naar de dagelijkse beleving van het kind: hoe reageert het in welke situaties?
  • Tast af in welke mate de leerkracht iets kent over hoogsensitiviteit.
  • Wil je echt over hoogsensitiviteit spreken, neem dan een folder van HSP Vlaanderen mee, of een artikel uit een magazine, waarbij je kan verwijzen naar het feit dat je je kind in een aantal van de vermelde zaken herkent.
  • Merk je dat je met de term ‘hoogsensitiviteit’ geen ingang vindt? Stop er dan over en beperk je tot de concrete zaken waar je kind moeite mee heeft.
  • Vergeet zeker ook niet de positieve kenmerken te vermelden. Hoogsensitiviteit is immers geen probleem, maar een karakterkenmerk met veel mooie, positieve kanten.

Indien je voelt dat de leerkracht niet openstaat voor hoogsensitiviteit, ga er dan niet verder op in, en probeer de conversatie met directie en/of zorgleerkracht aan te gaan. Opgelet, ook directie en zorgleerkrachten kunnen op verschillende manieren naar hoogsensitiviteit kijken.

Meer info