Communicatie met ouders

Hoe maak je duidelijk aan de ouder dat hun kind hoogsensitief is, als zij nog niet op de hoogte zijn? Wat vertel je wel, welke informatie deel je beter niet? Hoe pak je het aan wanneer je ervaart dat de ouder geen oor heeft naar jouw verhaal?
Op deze pagina vind je ons advies.

Leerkracht lagere school aan tafel met leerlingen

Mogelijke reacties

Communiceren met de ouder over de hoogsensitiviteit van hun kind kan een gevoelige kwestie zijn. We ervaren verschillende mogelijke reacties van ouders:

  • De ouder is blij met de informatie.
  • De ouder vindt de informatie niet relevant, vaak omwille van een begrip aan kennis van het onderwerp. Je kan hen altijd doorverwijzen naar onze informatie voor ouders van hoogsensitieve kinderen.
  • De ouder staat niet open voor de inbreng van de leerkracht wat betreft de opvoeding van hun kind en ziet hen als bemoeizuchtig.

Stappenplan om te communiceren met de ouder(s)

  • Je hoeft niet altijd meteen het woord ‘hoogsensitiviteit’ te laten vallen.
  • Tast af in welke mate de ouder iets kent over hoogsensitiviteit en in welke mate de ouder er zou voor open staan.
  • Geef concreet aan waar het kind moeite mee heeft (bv. lawaai of snel afgeleid), en welke behoeften het heeft volgens jouw ervaring (bv. in de speeltijd een rustig plekje mogen opzoeken).
  • Vraag in welke mate, hoe en of ze hiermee rekening (kunnen) houden thuis.
  • Vraag geregeld bij de ouder naar de beleving van het kind: hoe reageert het kind in welke situatie?
  • Wil je echt over hoogsensitiviteit spreken, gebruik dan een folder van HSP Vlaanderen, of een artikel uit een magazine, waarbij je kan verwijzen naar het feit dat je het kind in een aantal van de vermeldde zaken herkent.
  • Vergeet zeker ook niet de positieve kenmerken van het kind te vermelden. Hoogsensitiviteit is immers geen probleem, maar een karakterkenmerk.

Wist je dat ouders en leerkrachten die hoogsensitiviteit (h)erkennen een groot verschil uitmaken in de ontwikkeling van hoogsensitieve kinderen of jongeren?

Wistjedatje ontwikkeld door HSP Vlaanderen, voor de Te Gek!?-campagne ‘Hoogsensitiviteit (h)erkend?’ (2018-2019)

Meer informatie?

Meer informatie kan je terugvinden in het boek Mijn kind is hoogsensitief, wegwijzer voor ouders, leerkrachten en hulpverleners door Ilse Van den Daele en Linda T’Kindt.

Op deze pagina kan je meer lezen over het belang van een begripvolle omgeving.

Nog geen lid? Klik op de knop hieronder!